måndag 4 juli 2011

skogen

Jag trodde inte att så här små smultronplantor producerade bär. Där hade jag allt fel. (Alltså, den är sjukt liten! Bladen är mindre än klöverblad, och då menar jag sån här liten klöver som växer i gräsmattor. )
En annan sak som jag hade fel om var det här med att odla hemma. Smultron från skogen som rycks upp och planteras om hemma i trädgården i byhåla växer visserligen och frodas, och det blir en hel del smultron. Men inte goda! Fet lerjord är inget för smultron. Det ska vara magert, mest grus och mossa tydligen.
Iaf, Seven och jag försöker hitta lättillgänglig skog för ömfotade gamla tanter. Skogen vi brukade gå i är nu skogsbrukad + vindfälld, så den har vi gett upp. De fina stigarna är ett minne blott.
Den nya skogen var full av supergoda smultron, säkert 2 dl stoppade jag rakt i gapet, och det var ingen lång promenad vi gick heller; det var inte så fotriktiga stigar som vi hade hoppats. Men, iaf, nom nom nom de smultron.





Inga kommentarer: