tisdag 26 februari 2013

dimljus

Igår var det fullmåne och inte direkt några moln på natthimlen. Så det blev månskugga och diverse andra intressanta landsbygdsfenomen.
Ifall nån undrar så är det ingen belysning på ängar och liknande i min hemtrakt. Ingen konstgjord. Men, till saken: igår gjorde månen ett riktigt häftigt trick. Den lyste så hårt på dimmorna över en närbelägen platt yta (som Svempa och jag knallade förbi på vår kvällspromenad) att dimman liksom blev självlysande.
Ja, ni hör själva. Kan ej beskrivas, måste ses. Och det insåg jag, er bloggande guru, redan då, och slet sålunda fram den behändiga iPhonen för att bevara detta fenomen åt eftervärlden.
Det gick sisådär. Se här:





ungefär samma kvalla som astronauterna på månen lyckades med. Jag kan ju skylla på tekniska begränsningar, ljusförhållanden och allmän darrighet. Det skulle jag inte kunna om jag haft en Hasselbladare. Hade astronauterna Hasselbladskameror på månen? undrar ni nu försynt, kan jag tänka mig. Och svaret är förstås: jajamen.
Konspirationsteoretiker kan tacka för tipset i kommentarerna.

Inga kommentarer: