lördag 18 april 2009

Käring is Sharing

Nu ska jag berätta varför det finns skivbolag, och varför de borde förtvina.

Skivbolag finns därför att det fanns (obs! lägg märke till att jag skriver "fanns" (Eeh. Var jag övertydlig nu. Hmm)) ett behov att uppfylla. Nämligen distribution av musik. Först på stenkakor, sedan vinyl och till slut cd. Det växte upp en hel del kringtjänster, musikvideon som egen konstform, bl. a. Men huvudinriktningen var och är att distribuera musik. NEJ men vad fel jag säger!

Huvudinriktningen var och är att tjäna pengar på att distribuera musik.

Och det var ju lätt, eftersom det knappt fanns något annat sätt, definitivt inget effektivt nog eller för den delen med tillräckligt god kvalitet.

Men nu finns det ju det. Fildelning är inte stöld. Det är delning. Självklart skulle jag "stjäla" min grannes sprillans nya V70, om "stölden" innebar att hans bil stod kvar i hans garage i samma skick som innan. Enda skillnaden att en likadan stod på min p-plats. No-brainer if there ever was one.

"Artisterna får inte betalt" Joho-då. Gått på någon konsert nyligen?

Distribuera musiken gratis på internet och turnera. Utan skivbolag att försörja kommer fler artister att kunna förtjäna sitt uppehälle på sin konst.

Jaha, men vad händer med skivhandlarna då? Tja, samma sak som med bokhandlarna. De läggs ner. Buhu. Ska inte boklådan i Säffle stämma Amazon.com? Eller AdLibris?

Marknadskrafterna? Ja, dem tar vi ju tydligen alltid hänsyn till när det gagnar storkapitalet. Men inte när det gagnar småföretagare eller oss enskilda konsumenter.

Fildelningsfenomenet ÄR ett uttryck för marknadskrafterna...

Och btw så är det skamligt att använda svenska skattepengar till att fälla Pirate Bay-grabbarna. Samtidigt som våld i alla dess former blundas för, åtal läggs ner etc. Men när de redan rika får ont i plånboken, då ska det pjoskas.

Ikväll ska jag ladda ner en film; En djävulsk romans a.k.a. Cruel Intentions. Den visas 22.40 på svt1. Jag hoppas verkligen jag åker fast!

Min TV är nämligen trasig. Och exakt vad är det för skillnad om jag laddar hem filmen från internet och tittar på den, eller om jag ser den på tv (om min fungerade) eller om jag spelar in den på min dvd-spelare med hårddisk och tittar senare? Bortsett från kvalitetsskillnaden då.


Ser fram emot när Google hamnar i tingsrätten. Eller vågar de bara ge sig på förhållandevis kapitalsvaga förmedlare av sökresultat?

Och här är - apropå filmer - den klart coolaste mediespelarcodec-loggan ever:

3 kommentarer:

Sanna sa...

Power to the people!!!

Ziddy sa...

Det är så bra skrivet att jag blir tårögd! Kommer aldrig kunna koka ner det och ändå få till sån tyngd i argumenten. Superbt!

Hon Solo sa...

Fast en av mina chefer kom på en nackdel med att fildela bilar. Om alla får samma regnr, vem åker på att betala p-böterna då?
Så det är väl - för tillfället - bra att tekniken inte kommit så långt än :-)