söndag 26 april 2009

Trädkramare

Men enbart av referensskäl:


Idag gav oss Seven och jag ut på Söndagsutflykt. (Om det nu heter "ge sig ut" varför heter det då "utflykt" och inte "utgåva"?)
Jo, iallafall, en av oss har en arbetskamrat som fyllt år, och hon skulle få ett presentkort i present. Men när Susanshine skulle till och beställa på hemsidan så ploppade det upp 99 kr i frakt. Varpå vi ba dog. 99 spänn??? För att skicka en bit papper? No fücking way.
Istället bestämde vi oss för att skicka ett ombud (jag) och då blev det lite knepigt med öppettider etc. Inte högsäsong för Gysinge Byggnadsvård. Men idag blev det av!

På vägen dit såg Seven och jag en skylt som det stod "Pelarsalen" på. "Aha" tänkte jag "där stannar vi på hemvägen!" Jag har hört talas om den där Pelarsalen, den består av väldigt gamla tallar. En del är uppemot 2 meter i omkrets. Det låter mer imponerande än det ser ut. Vad det ser ut som är som en tallskog. Man blir inte särskilt imponerad. Eller - som i mitt fall - lika imponerad som i en vanlig skog. Jag tycker om att titta på tallkronor som makligt svajar högt där uppe trots att det är ganska vindstilla.

Nå. Så för att visa storheten hos en av dessa tallar åtminstone, riggade jag upp mobilen med självutlösare och fick på första försöket till bilden ovan. Jag verkligen kämpar för att nå runt. Mitt famnomfång lär ju vara drygt 180 cm. Så bli imponerade nu!

Sen tänkte jag att det är väl ännu bättre om jag kan visa hur en normalstor tall ser ut. Men det var inte lika lätt. Självutlösaren var bångstyrig. Jag lyckades slå av kamerafunktionen istället för att aktivera självutlösaren. Batteriet tog slut. Men som tur var hade jag med mig jobbtelefonen - med fulladdat batteri - så det var bara att byta! Sen gick det bra! (Hmm, nåja, det blev en bild iaf) Men då hade jag kramat den jämrans tallen 5 gånger. Länge. Fullt synlig från landsvägen. OK, inte direkt rusningstrafik en söndag halv tolv på landsvägen några mil från Byhåla. Men ändå.

Och bara så ni vet: Tallar lämpar sig sällsynt illa för språkblandning.

Small tall.

Tall tall.

6 kommentarer:

BesteRwOisseR sa...

Jag vill bara påpeka att Edra tallar imponerar svårligen. Den som vi har bakom stugan, på ön, mäter hela 350 centimeter i omkrets. Din bordskavaljer StenSax&Påse och jag når precis varandra runt den.

:)

Handograf sa...

Ska ner senare, kommer publicera bildbevis!

Putte-Sture sa...

http://www.imdb.com/title/tt0777262/

Intressant!

Hon Solo sa...

Jag säger bara att vissa kommentatörer har helt missuppfattat sin uppgift och jag är nu mäkta förgrymmad.
På de två översta.

Intressant länk där, P-S! Bör utforskas noggrannare än vad som verkar ha gjorts på imdb.

Doris sa...

Då vill jag passa på att bidra med en annan lite ordlek på ämnet tallar.

Varsågoda!

"På tallrik äter man efterrätt
men tänker man efter rätt
så är den skog tallrik
som talrik är på tallar."

Det gäller att ha tungan i rätt mun angående antal L i denna lilla text.

Hon Solo sa...

Heja Doris! Äntligen en vettig kommentar! Tack och bock.