torsdag 9 april 2009

Try this at home

Först en bild på sötnosarna. Snart helt hemmastadda.

Och nu: över till något helt annat. Häll upp en rejäl dos med honung, gärna skogs- och granvarianten, i en bytta som har ett lock. Det är bäst om du vet var locket är, för det kommer till användning. Men inte än.

Skvimpa på lagom mycket (med betoning på mycket) Absolut Mandrin. Någon mer än jag som kunde svurit på att den hette "Mandarin"? Jag var absolute säker. Men man kan ha fel. Blanda ihop honungen och spriten. Det är inte så lätt som man kunde ha inbillat sig. Men kämpa på. Om det inte blir perfekt så gör det inget!

Ta en liten näve aprikoser, torkade, och skär dem i en sådär 4 bitar per aprikos. Eller välj ett annat lämpligt antal som gör just dig harmonisk till sinnet. Blanda ner dem i honungsspriten. Förslut byttan med locket. Jag SA ju att man skulle ha reda på locket. Men oroa eder inte, man kan i nödfall säkert knyta fast en plastpåse över öppningen på byttan. Make it work, bara.
Ställ i kylen och låt gosa ihop sig en vecka eller två eller så. Det är helt ok att stänga av datorn och/eller byta websida under tiden.


Sådär, nu har det gått lagom mycket tid. Vispa grädde smaksatt med vaniljpulver. Äkta vanilj är bäst, då blir vaniljsmaken rund och mild. Vanillin är kantigt och vasst. Men det är min åsikt. Ordet är fritt. Och smaken är lika bred som baken. Hehehe.


Sleva upp lite sprit- och honungsindränkta aprikoser och en rejäl klutt grädde. Det är alldeles gott! Jag lovar. Ät ät ät.

Och nu något ytterligare helt annat:

Need help.
Vem ska spela Joyce i den (hoppas vi) kommande tv-serien om Stephanie Plum?
Min lillebror hade ett jättebra förslag, som jag genast glömde bort. Ev. han också.

7 kommentarer:

Carro Barro sa...

Kära svägerska! Jag räknar kallt med att se dig i Ascbergs blogg i morgon. Gör mig i n t e besviken! ;-)

Carro en gång till sa...

Men vart ÄR du. Jag spanar och spanar men ser dig inte... =-/

Hon Solo sa...

Äh. Han Aschberg höll sig mer till allfarvägarna. inte kringelikrokarna runt hemomkring byhåla inte :-(

Anonym sa...

Det är grädden som göre! ps, du hade tagit waaaay förlite, en klick är inte mänskligt,ett lass sakre va!

Hon Solo sa...

det är en pizzatallrik.
och en soppslev.
= ett lass.
ca 5 dl ovispat.
joråsatte.

Doris sa...

Jag gjorde som du sa!
Fast med torkade fikon.
Och Rom.
O Honungen såklart!
Men det blidde med glass istället.
Gott!

Hon Solo sa...

Heja Doris!
Det var ju... nästan lydigt.
Undrar om det funkar med katrinplommon och explorer också? Vaniljsås till isåfall förmodar jag.