lördag 16 januari 2010

About a book

Jag gillar Nick Hornby, hans böcker rekommenderas. Särskilt "How to be Good" och "A Long Way Down".

Den av hans böcker som jag läste först var "High Fidelity" och då visste jag direkt att jag kommer att läsa allt han har och kommer att skriva.


Så den här läste jag förstås. Fantastisk bok. Pojken, som boken handlar om, är totalt borta, noll koll på allt.

Boken utspelar sig -94, ett år då alla vet vem Kurt Cobain är och känner till Nirvana. (t o m jag) Men inte pojken. En flicka i hans skola har en tröja med Kurt-tryck. Pojken frågar vem det är, men uppfattar namnet som Kirk O'Bain. Flickan blir helt ställd av att pojken inte vet vem Kurt är och säger att "Kirk O'Bain" spelar i Arsenal.

Det finns en Nirvana-låt som heter "About a Girl" Det visste inte jag, trots att jag lyssnat på den på väg till och från jobbet otaliga gånger. Jag trodde den hette "I do" eller nåt. Anyhooo. När jag väl fick reda på titeln var det ju uppenbart: bok om pojke som inte vet vem Kurt Cobain är - bokens titel är en parafras på låtens titel.


Sen gör dom en film av boken. Inte helt otippat heter filmen "About a Boy" precis som boken.

MEN.

I filmen finns inte det här centrala Kurt-temat med på samma sätt. Pojken och flickan rymmer inte efter Kurts självmord, och blir inte tagna av polisen då de vandaliserar ett skyltfönster etc.

Så då blir ju titeln fel?

Behövde skriva av mig. Har stört mig på detta ett tag.


"Man and Boy" hade varit en mycket bättre titel, fast då hade väl Tony Parsons tagit illa upp.

1 kommentar:

paddunge sa...

Alltså jag har inte läst boken men sett filmen och gillar About a girl.. undrar om jag hade fattat allt du snackar om om jag läst boken?
men alltså filmen är ju inte alls som boken verkar det som.. då borde dom verkligen gjort en film som bara baseras lite halvt på boken. tycker också att filmen borde hetat annat.
vem är tony parsons??