onsdag 13 januari 2010

vildmark

Som många av läsarna vet, så bor jag i utkanten av Byhåla. Så en och annan naturupplevelse kan man få utan att behöva gå ut.
T ex så har småfåglarna drällt nåt alldeles otroligt med frön från den nya fågelmatningspetflaskan som jag hängt upp i en vildvuxen ligusterbuske utanför köksfönstret. Inte konstigt att den här lilla kamraten dyker upp.

"nyam nyam, hampfrö är gött"

"huh? vad var det?"

"äh, det var ju inget"

"jo, shit! en papparazzo! jävlar"

Och så sprang den iväg, helt skräckslagen.

Här är skogen, en bit från byhåla. Vinter är snyggt. Och man kan ju inte sitta inomhus och uggla, inte ens om man envisas med att släpa på en krycka eller två.


Seven hittade en grop i snön. Vi är båda övertygade om att en älg har legat här och vilat. Eller chillat. Stora älgklövsavtryck runt om. Vi tycker det är bevis!

5 kommentarer:

sannapanna sa...

Vintern är älgens bästa tid, de har så mkt päls som är så otroligt bra isolerad att de kan ligga i snön utan att den smälter och de äter granskott och annat smått och gott. Detta har Eva lärt mig, men jag är rätt säker på att jag redan visste dte...

paddungen sa...

åhh så fint! kul för svempa att sniffa lite älg.
btw vadär det för skillnad på elk och moose? elk kanske är nått helt annat? har noll koll. anywho.. mycket fin litet rådjur också. häftig päls såg den ut att ha..

Hon Solo sa...

elk är en stor hjort i nordamerika, men älg i europa. bäst att satsa på latinska namn för att slippa förvirringen :) Alces alces = älg. Kolla wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Elk
puss mom
ps rådjur heter Capreolus capreolus

Svägerskan Moböjs sa...

Hrm.

Viss skillnad på bildkvallen där...

;-)

Hon Solo sa...

ja, men jag hade också en tacksam modell som posade och posade... jag fick knacka rätt friskt på fönstret för att få henom att titta upp :-) Men nu har det lilla monstret (and friends?) fått för sig att thuja är gott, och har gallrat friskt upp till ungefär en meters höjd. Jag ska bildbevisa!