onsdag 28 januari 2009

Järnspikar har man väl hört talas om

Det här är spår från gulsparvar eller grönfinkar eller nåt. Jag har bara sett fåglarna från sovrumsfönstret, så osäkerhetsfaktorn är ofantlig. Sparvfinkarna håller till i de torkade resterna av de gigantiska ogräsaktiga 3-metersväxterna* vid min "p-plats" hemma, och så har de fått för sig att under bilen är det bra att vara. Hoppas verkligen att de inte äter av Lord Volvomorts undersida! Har svårt att tänka mig att gruset under bilen innehåller något ätbart så här års. Och det är inte för värmen! Första gången jag observerade (eller säger man "skådade" i fågelsammanhang?) det här beteendet hade lille lorden inte varit ute och rullat på flera dagar. Och det var minusgrader.

Fåglarna på den här bilden: har ingenting med föregående text att göra. Men bortsett från att bildpippisarna är av järn och finns på ett litet bord utanför en affär på Nybrogatan i Stockholm, och bilpippisarna finns i byhåla och är levande så är likheten slående. Utom färgen och fötterna och näbbarna. Lite gulare och lite mer finlemmade, så hade de varit spot-on.

Den här bilden: har ingenting med vare sig föregående texter eller bilder att göra. Utom att både denna och förra bilden är från Stockholm. Och visst är det väl konstigt att ingen reagerar? Mitt i stan, vid Sergels torg, helt öppet. Ett KULT-hus.

Skulle aldrig få förekomma i byhåla! Tro mig. Jag vet.

*) Ogräset har haft huvudrollen i ett Viasat Nature program, där det rymde från en trädgård, vari någon helt obetänksamt planterat det. Röjde och vandaliserade i hela byn, för att till slut ge sig på kyrkogården där det helt löpte amok och förvandlade hela anläggningen till en ogenomtränglig djungel, välte gravstenar, etc. I min trädgård (hrm) ligger det lätt tvåa efter hallonen som är totalt crazy och har kvävt en krusbärsbuske och en halv vinbärs. Och sprängt taket på det exklusiva växthuset.

Inga kommentarer: