fredag 2 oktober 2009

En slags makeover

Känsliga läsare varnas.


Här följer upplysande genomlysningsbilder på den berömda fotleden, om vilken ni kommer att få läsa till leda, när jag orkar blogga igen.

Det här är "före" - om man vill vara petig kan man påpeka att det borde finnas en tidigare "före" med fotleden intakt. Ja, det kan man ju tycka. Men det är väl ingen som röntgar en felfri led?

För den seriöst intresserade rekommenderas Gray's Anatomy (nej, jag har inte stavat fel till McTeveserien)
Om något är otydligt kommer förklaringen här:
Snedgående fraktur i distala fibula med halv benbredds lateraldislokation av distala fragmentet, påtaglig dorsaldislokation av dito samt förkortning i frakturen. Fraktur avlösande ett medialt malleolfragment dislocerat lateralt-ventralt-kaudalt. Inkongruens i talocruralleden med talus förskjuten lateralt medförande motsv vidgning medialt i fotledsspringan.
Kristallklart.

Men sen fick Uffe och hans polare fixa lite med sitt high-tech meccano i titan, och se så fint det blev:


Ta-da! Jag gillar Uffe. Han kom förbi en sväng och berättade att post-op bilderna såg bra ut, "fast det visste jag redan, det var ju jag som opererade"
Haha, precis vad man vill ha, en kirurg med gott självförtroende.
Det och/eller en tidsmaskin.

Later.

Inga kommentarer: